chiragra امنیت کارگر استانی اصفهان

chiragra: امنیت کارگر استانی اصفهان کارگری کارگران اصفهان مشکلات کارگران

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی اداره كشور ۲ مجلس مي‌خواهد

ریشه بحران های اقتصادی و اجتماعی امروز کشور عزیزمان ایران را نمی توان تنها به عملکرد دولت حسن روحانی تقلیل داد. به نظر می رسد تفاوت در رویکرد روسای جمهور و نگاه

اداره كشور ۲ مجلس مي‌خواهد

اداره كشور ۲ مجلس مي خواهد

عبارات مهم : سیاسی

ریشه بحران های اقتصادی و اجتماعی امروز کشور عزیزمان ایران را نمی توان تنها به عملکرد دولت حسن روحانی تقلیل داد. به نظر می رسد تفاوت در رویکرد روسای جمهور و نگاه متفاوت هر کدام به توسعه کشور در کنار تقابل و اصطکاک شدید بین جریان های سیاسی مطالبات مهم مردم را به حاشیه برده هست. به همین علت نیز امروز جریان های سیاسی که از تقابل خسته شده است اند روزبه روز ضعیف تر و ناکارآمدتر و در برابر مطالبات مهم مردم شکل جدی تر و نیرومند تری به خود گرفته است.

اداره كشور ۲ مجلس مي‌خواهد

این در حالی است که به نظر می رسد هنوز هم به رغم نیاز کشور با اصلاح بعضی ساختارها و رویکردها بعضی از نهاد ها در برابر اصلاحات مقاومت می کنند و اجازه نمی دهند تحول کشور به صورت علمی و دقیق اتفاق بیفتند. به همین علت و جهت تحلیل و بررسی این مباحث «آرمان» با مهندس محمدرضا باهنر سیاستمدار آشنا شده است جریان اصولگرایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده هفت دوره مجلس شورای اصلامی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

امروز جامعه ما از نظر اقتصادی و اجتماعی در اوضاع مطلوبی قرار ندارد و البته نمی توان تنها دولت آقای روحانی را مقصر اوضاع موجود جامعه تلقی کرد. به نظر شما چه مسائلی در به وجود آمدن بحران های کنونی جامعه نقش داشته است؟

در شرایطی که 40سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ما باید به صورت عالمانه و منصفانه به اوضاع جامعه نگاه کنیم و نکات مثبت و منفی را با هم در نظر بگیریم. به همین علت نیز اگر کسی نیمه خالی لیوان را ببیند رویکرد صحیحی در پیش نگرفته هست. مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود تأکید کردند که بعضی تلاش می کنند به اندازه ای امر مشتبه شود که جای «جلاد» و «شهید» با هم عوض کردن کند. در شرایط کنونی نیز این مسأله وجود دارد و نباید اجازه داد جای این مفاهیم با هم عوض کردن کند. از سوی دیگر نباید دنبال مقصر بگردیم و بلکه بنده و امثال بنده که در طول 40 سالی که از انقلاب می گذرد دارای مسئولیت بوده ایم باید بپذیریم که هر کدام از ما به شکل های متفاوت هم در موفقیت ها و هم نابسامانی ها نقش داشته ایم. توصیه دیگر اینکه ما از ابتدای انقلاب تاکنون در زمینه های متفاوت با تحریم مواجه بوده ایم.

ریشه بحران های اقتصادی و اجتماعی امروز کشور عزیزمان ایران را نمی توان تنها به عملکرد دولت حسن روحانی تقلیل داد. به نظر می رسد تفاوت در رویکرد روسای جمهور و نگاه

با این وجود تجربه نشان داده در مسائلی که با تحریم های بین المللی مواجه بوده ایم رشد بهتری پیدا کرده ایم. البته از این مسأله نیز نباید به آسانی بگذریم که در بعضی زمینه ها دچار ضعف بوده ایم. به عنوان مثال به اندازه ای که در کشور ما «مصرف» زیاد شده است «تولید» زیاد کردن پیدا نکرده هست. در دی ماه سال گذشته کشور ما با نا آرامی هایی همراه بود. در هنگامی که این ناآرامی ها اتفاق افتاد ما به همراه عده ای از همکاران به تحلیل ریشه های این ناآرامی ها پرداختیم. توصیه جالب این بود که در تحلیل های ما مشخص شد که از دی ماه سال95 تا دی ماه سال96 تریبون های رسمی نظام به شکل های متفاوت ناکارآمدی و ناامیدی را در بین مردم تزریق کرده اند و همین مسأله در ناآرام کردن فضای جامعه نقش داشته است.

چرا جریان اصولگرایی به عنوان یک گفتمان اصیل موجود در انقلاب اسلامی زیاد انرژی خود را صرف مقابله و ضربه زدن به گفتمان اصلاحات کرده است؟ آیا این رویکرد مخرب هر دو جریان سیاسی را ضعیف نکرده و باعث فاصله گرفتن جریان های سیاسی از پیگیری به مطالبات مردم نشده است؟

به نظر من این تقابل در هر دو جریان سیاسی کشور وجود داشته هست. در این زمینه اتفاقاتی جهت خود بنده در طول28 سالی که در مجلس حضور داشتم رخ داده که دو مورد آن را مثال می زنم. در مجلس سوم که اکثریت در اختیار اصلاح طلبان بود بنده در ابتدای مجلس در حدود6 ماه در هیچ کمیسیونی حضور نداشتم. به همین علت نیز پیش آقای کروبی به عنوان مدیر مجلس رفتم و مسأله را با ایشان در میان گذاشتم. آقای کروبی از من پرسید علاقه دارید در کدام کمیسیون فعالیت کنید که بنده گفتم دوست دارم عضو کمیسیون اقتصاد باشم.

اداره كشور ۲ مجلس مي‌خواهد

آقای کروبی بلافاصله گفتند اصلا به این کمیسیون فکر نکنید که آقای هادی خامنه ای مدیر این کمیسیون است و اصلا شما را در این کمیسیون نمی پذیرند. مورد دوم راجع به صحبت من در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران بود که با تصویر العمل تند اصلاح طلبان و پرتاب اشیا به سمت بنده همراه بود. در نتیجه تقابل در بین هر دو جریان سیاسی کشور وجود داشته و تنها مختص به اصولگرایان نبوده هست. به همین علت هم بود که بنده از گفت وگوی بین اصولگرایان و اصلاح طلبان استقبال کردم و گفتم بهتر است اصولگرایان و اصلاح طلبان بدون اینکه در رسانه ها با هم تقابل کنند به صورت مسالمت آمیز با هم گفت وگو کنند و روی بعضی از دغدغه های یکسان اجماع کنند.

در شرایط کنونی هم باید یک گفت وگوی رسمی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در کشور به وجود بیاید و هر دو جریان سیاسی باید دغدغه ها و مواضع خود را به صورت براق با هم مطرح کنند. در ماه های گذشته یک تریبون علیه دولت کار کرده، یک تریبون علیه قوه قضائیه و یک تریبون نیز علیه سایر نهاد های نظام فعالیت کرده هست. نتیجه چنین فضایی ناامیدی و از بین بردن انگیزه مردم بوده هست. این مسأله نیز در نهایت به ضرر نظام تمام خواهد شد. انتخابات مانند بازی های لیگ برتر است که همه تیم ها به دنبال نتیجه گرفتن در برابر یکدیگر هستند.

ریشه بحران های اقتصادی و اجتماعی امروز کشور عزیزمان ایران را نمی توان تنها به عملکرد دولت حسن روحانی تقلیل داد. به نظر می رسد تفاوت در رویکرد روسای جمهور و نگاه

با این وجود هنگامی که مدیر جمهور گزینش شد مانند تیم ملی است که همه تیم ها موظف هستند به تیم ملی بازیکن بدهند و از آن حمایت کنند. در چنین شرایطی کسی حق ندارد با تیم ملی مسابقه کند یا آن را تخریب کند. بدون شک موفقیت دولت به معنای موفقیت نظام و شکست آن نیز مانند شکست نظام هست. در شرایط کنونی بعضی عنوان می کنند مدیر جمهور باید عوض کردن کند و دولت جدیدی روی کار بیاید. بنده به هیچ عنوان با این سخن موافق نیستم. بنده با اینکه در جریان سیاسی برابر دولت قرار دارم ولی اعتقاد دارم باید از دولت حمایت کرد. البته این حمایت به معنای حمایت بی چون و آیا نیست و بلکه این حمایت باید سازنده و همراه با انتقاد دلسوزانه باشد.

چرا در حالی که کشور در بعضی از زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیاز به اصلاحات دارد ولی بعضی از اصلاحات استقبال نمی کنند و اجازه نمی دهند تفکرات تحول خواهانه مسیر خود را به پیش ببرد؟

بنده به عنوان فردی که هفت دوره به عنوان نماینده در مجلس حضور داشته ام امروز به این نتیجه رسیده ام که با یک مجلس نمی توان کشور را اداره کرد و ما به دو مجلس نیاز داریم. در شرایط کنونی نمایندگان مجلس به دنبال مطالبات منطقه ای، قومی، جنسیتی و قشری هستند و آنچه كمتر مورد توجه قرار می گیرد منافع ملی هست. به همین علت نیز قانون اساسی باید اصلاح شود و دو مجلس سنا و شورای اسلامی در کنار هم تشکیل شود. این اتفاق در اغلب کشورهای دنیا وجود دارد و در رژیم گذشته نیز وجود داشت. اگر این مسأله محقق شود یک مجلس مسئولیت تحقق منافع ملی را برعهده خواهد داشت و یک مجلس نیز به دنبال مطالبات منطقه ای خواهد بود. در شرایط کنونی اغلب نمایندگان به دنبال منافع منطقه ای خود هستند و به همین علت نیز منافع ملی در بسیاری از زمینه ها نادیده گرفته می شود.

اداره كشور ۲ مجلس مي‌خواهد

اگر در شرایط کنونی دوباره مانند رژیم پهلوی دو مجلس تشکیل شود نوعی بازگشت به عقب محسوب نمی شود؟

خیر؛ مسئله ما در قبل از انقلاب که به دو مجلس ارتباط پیدا نمی کرد. توصیه دیگر اینکه قرار نیست هر اتفاقی که در گذشته رخ داده اشتباه بوده باشد. در اسلام توجه کردن به مشورت وجود دارد ولی مجلس و دموکراسی وجود ندارد. دموکراسی و مجلس از غرب وارد کشور عزیزمان ایران و اسلام شده است است.

بنده حتی اعتقاد هستم دو مجلس نیز نمی تواند به تنهايي پرسشها کشور را حل کند، بلکه مجلس نیز باید متکی بر نظام حزبی باشد. هنگامی که مجلس متکی بر نظام حزبی باشد. نماینده براساس سیاست های حزب خود فعالیت می کند و از کارها سلیقه ای و شخصی پرهیز می کند. این اتفاق در بسیاری از کشورهاي دنیا رخ داده و بسیاری از مجالس دنیا متکی بر نظام حزبی هستند. به عنوان مثال در کشور فرانسه مسئول میز سیاست خارجی حزب سوسیالیست مقام بالاتری نسبت به وزیر امور خارجه این کشور دارد. از سوی دیگر کشورهای توسعه یافته ممکن است یک مسیر را30 سال ادامه بدهند و روسای جمهور متفاوت همان مسیر را دنبال کنند.

این در حالی است که در کشور عزیزمان ایران هر مدیر جمهور شیوه خاص خود را دنبال می کند. به عنوان مثال آقای احمدی نژاد تلاش کرد برنامه های دولت اصلاحات را عوض کردن بدهد و از سوی دیگر آقای روحانی برنامه هایی متفاوت از دولت آقای احمدی نژاد در پیش گرفت. این اوضاع در مجلس نیز وجود دارد. به عنون مثال در انتخابات مجلس هر 30 نفر کمیسیون برنامه و بودجه کشور رأی نمی آورند و به جای آن30 نفر تازه وارد کمیسیون برنامه و بودجه می شوند که دارای روش های خاص خود هستند و رویکرد گذشته را دنبال نمی کنند.

دولت پنهان که دارای رویکرد براق و مشخصی نیست و به صورت موازی با دولت رسمی فعالیت می کند چه تأثیری در جلوگیری از ترمیم و اصلاح ساختارها داشته است؟

وضعیت دولت پنهان نیز باید مشخص شود. اگر قرار است ساختارها و رویکردها اصلاح شود باید عملکرد همه نهادها براق باشد و نهادها نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. در شرایط کنونی ما با سه چالش مهم در اصلاح ساختارهای سیاسی کشور مواجه هستیم که این چالش ها مشمول بر اشتباهات ساختاری، رویکردی و عملکردی می شود. به همین علت مدیریت کشور نیازمند تدبیر و دلیری به صورت همزمان هست. با این وجود در شرایط کنونی دولت آقای روحانی دارای تدبیر مورد نیاز است ولی از دلیری کافی برخوردار نیست. آقای روحانی گمان می کردند همه پرسشها کشور با برجام حل می شود. به همین علت نیز همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام قرار دادند. بنده در دولت آقای احمدی نژاد عنوان کردم تنها30 درصد پرسشها کشور به تحریم های بین المللی ارتباط پیدا می کند و بقیه آن به ناکارآمدی داخلی مربوط است.

نکته جالب اینکه آقای روحانی نیز در دوران ریاست جمهوری خود همین حرف را تکرار کردند و عنوان کردند که70 درصد پرسشها کشور به ناکارآمدی های داخلی باز می شود. در شرایط کنونی بحران های کشور با هم همزاد شده است اند. به عنوان مثال در یک سال گذشته بعضی از موسسات مالی به دلایل متفاوت ورشکسته شدند و سپرده های مردم اوضاع نامعلومی پیدا کرد. در چنین شرایطی بعضی از نمایندگان مجلس عنوان می کردند که بازگشت سپرده ها باید به وسیله دولت صورت بگیرد. بنده با این سخن مخالف هستم. آیا کسانی که سپرده گذاری می کردند در بانک های معتبر سپرده گذاری نکرده اند تا به چنین سرانجامی دچار نشوند؟ نظام و دولت نباید هزینه تصمیم سپرده گذاران را بدهند.

در شرایط کنونی زمزمه عوض کردن در کابینه دولت به گوش می رسد. شما در بیانات اخیر خود عنوان کرده اید بعضی از مدیران تمایلی به حضور در دولت ندارند، ولی آقای روحانی اجازه ترک کابینه را به آنها نمی دهد. به نظر شما تغییرات باید در چه زمینه هایی صورت بگیرد؟

برخی از مدیران دولت عنوان کرده اند که ما مدیر وقت بحران نیستیم، بلکه مدیر وقت عادی هستیم. به نظر من آقای روحانی نباید یک روز همچنین مدیرانی را در دولت نگه دارد و اجازه بدهد دولت را ترک کنند. ما در گذشته هم با چنین بحران هایی مواجه بوده ایم. با این وجود به نظر می رسد بعضی از مدیران علاقه زیادی به کار کردن ندارند، به همین علت دولت آقای روحانی باری به هر جهت شده است هست، با این حال و قطعا قوای دیگر باید به دولت کمک کنند. در شرایط کنونی جلسات خوبی بین سران قوا برگزار می شود که خبرهای امیدبخش از آن به گوش می رسد. در گذشته بعضی کدورت ها وجود داشته که در شرایط کنونی با تدبیر مقام معظم رهبری برطرف شده است است.

جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از رحلت آیت ا… هاشمی با چه رویکردی دنبال می شود؟ آیا جلسات با همان قدرت قبلی برگزار می شود؟

مقام معظم رهبری در حکم اخیر خود مطالبات اساسی را در رویکرد مجمع مطالبه کرده اند. به همین علت در شرایط کنونی مجمع در حال انجام تحولات مورد نظر مقام معظم رهبری هست. به عنوان مثال در گذشته نظارت بر اجرای سیاست ها برعهده کل مجمع بوده هست. با این وجود در شرایط کنونی یک هیأت راهبردی گزینش شده است که نقش نظارتی گذشته را انجام می دهند. توصیه دیگر اینکه در گذشته بسیاری از سیاست گذاری ها شکل سیاست نویسی داشت، ولی در شرایط کنونی تأکید زیادی روی سیاست گذاری و پیگیری اهداف سیاست گذاری ها انجام می شود.

آخرین بار چه زمانی با آقای احمدی نژاد دیدار و گفت وگو داشته اید؟

من آقای احمدی نژاد را در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام می بینم و مراودات ما تنها به صورت سلام و علیک است و به تازگی صحبت جدی و دونفره با ایشان نداشته ام.

به عنوان فردی که سال ها با آقای لاریجانی همکاری کرده اید و شاخصه های ایشان را به خوبی می شناسید چه دیدگاهی راجع به احتمال حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارید؟

در شرایط کنونی زمزمه حضور بسیاری از افراد و از جمله آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می شود. کسانی که میل به به حضور در انتخابات دارند هم جهت گزینش شدن با چالش مواجه خواهند شد و هم در صورتی که به عنوان مدیر جمهور گزینش شوند با چالش های بزرگی در مدیریت کشور مواجه خواهند بود. در نتیجه این افراد نباید تصور کنند اوضاع کشور گل و بلبل است و کار آسانی جهت مدیریت آن دارند. به همین علت نیز باید جهت هر دو مرحله قبل و بعد از گزینش شدن برنامه داشته باشند. توصیه من این است که اگر کسی جهت این دو مرحله برنامه جامع و دقیق نداشته باشد، وارد کارزار انتخاباتی نشود.

دلتان جهت فضای مجلس و بازگشت به مجلس که28 سال در آن فعالیت کردید تنگ نشده است؟

خیر؛ من هر کاری که باید انجام می دادم در این28 سال انجام داده ام و دلتنگ نیستم. با این وجود جلسات مجلس را پیگیری می کنم و به سخنان نمایندگان گوش می دهم. در مواردی هم که احساس می کنم می توانم کمک کنم نکات مورد نظر را به بعضی از نمایندگان گوشزد می کنم. این در حالی است که با مدیر مجلس نیز در بعضی زمینه ها دیدار و گفت وگو می کنم.

آرمان

واژه های کلیدی: سیاسی | حسن روحانی | اصلاح طلبان | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog